Refcase
Leiderschapstraject vanuit co-creatie voor Stadswerken Amsterdam
Ken je dat? Momenten waarop alles vanzelf lijkt te gaan? Soms gebeurt er iets wonderbaarlijks tussen trainers onderling én met de deelnemers. Iets dat het verstand te boven gaat. Daar is maar één woord voor: magisch!
De afdeling Stadswerken van Stadsbeheer Amsterdam houdt de stad schoon, verzorgt het groen en onderhoudt wegen, stoepen, pleinen, tunnels, bruggen, sluizen en kades. De 150 eerstelijns leidinggevenden van Stadswerken volgen een leertraject via de Amsterdamse School. Dat is de gecentraliseerde opleidingsafdeling van de Gemeente Amsterdam.
Authentiek en coachend leiderschap
De Amsterdamse School zocht een deskundige partner om samen een leiderschapstraject op te zetten voor de leidinggevenden van Stadswerken. Met als doel: leidinggevenden die vanuit authentiek en coachend leiderschap hun functie krachtiger en constructiever invullen. Hiervoor wilde de Amsterdamse School de eigen opleiders koppelen aan bijzondere mensen met ervaring als leiderschapstrainer én als leidinggevende.
Co-creatie van ervaren opleiders
RadarVertige gelooft in samenwerking en verbinding, stimuleert partnerschap en co-creatie met de professionals van de klant. Ervaren opleiders ontwikkelen samen met de opdrachtgever nieuw trainingsmateriaal of zorgen voor een upgrade van bestaand leeraanbod. De precieze invulling van het leertraject is afgestemd op de groep én de persoonlijke leerdoelen van de deelnemers. Als deelnemer merk je dat meteen! Dit maatwerk komt tot stand in een soepele samenwerking tussen de eigen opleiders en de trainers van de klant. Ze lopen zij aan zij in het hele proces en hebben veel onderling overleg over de inhoud van de trainingen.
“Dit project was deels nog een zoektocht voor ons. Wij zijn blij dat RadarVertige ons op alle mogelijke manieren deskundig heeft bijgestaan. Ze waren flexibel en leverden maatwerk. Ze leverden opleiders die samen met onze interne trainers het beste in elkaar naar boven haalden. RadarVertige dacht goed mee over het trainingsmateriaal. Er was flow! Dit was een co-creatie zoals die bedoeld is en daarom smaakt het naar meer.”
Succesvol leertraject met eigen praktijkvoorbeelden
De samenwerking tussen de Amsterdamse School en RadarVertige resulteerde in het leertraject ‘Leiderschap en Zo’ van acht bijeenkomsten. Tussen de bijeenkomsten werkten de deelnemers aan diverse praktijkopdrachten en ‘challenges’. Overal in het traject gebruikten de cursisten voorbeelden uit de eigen praktijk. Deze aanpak was een succes. Zozeer zelfs dat de directie Afval en Grondstoffen, een andere afdeling van Stadsbeheer Amsterdam, een soortgelijk veranderingstraject wil opzetten met de Amsterdamse School en RadarVertige.
Ook interessant
/