Communicatie & Gespreksvoering

Communiceren, je doet het de hele dag. Sterker nog, we kunnen niet, niet communiceren. Maar werkt dat ook? Kan het beter? En hoe weet je dat?

Download de whitepaper

Wat leer jij van onze trainingen?

  • Meer uit gesprekken halen.
  • Blijer worden van gesprekken.
  • Energie halen uit gesprekken die je voert.
  • Beter kunnen luisteren.
  • Dienstverlening verbeteren door verbinding tot stand te brengen.

In contact met jezelf en de ander 

Het Latijnse woord communicare betekent “iets gemeenschappelijk maken”. Hoewel je je best doet kom je toch sommige gesprekken uit zonder gewenst resultaat of met een uitgeblust gevoel. Omdat je het contact verliest. Met jezelf en de ander.  

Geluk en effectiviteit in verlengde van elkaar 

We leven in een gehaaste samenleving. Met weinig echte aandacht voor elkaar. Het gevolg? Mensen voelen zich niet gehoord en conflicten ontstaan. Zonde! Wij willen de wereld een klein beetje mooier maken door professionals in het sociaal domein te helpen effectief te communiceren met elkaar en met hun klanten. Deelnemers die onze trainingen hebben gevolgd geven aan meer regie te ervaren in gesprekken. Ze zijn in staat te kiezen wat ze aandacht geven en hoe ze dat het beste kunnen doen. Gesprekken worden effectiever. Het gevoel “in de lead” te zijn maakt gelukkig. Een gelukkig gevoel zorgt voor weer effectievere gesprekken. Geluk en effectiviteit liggen volgens ons in het verlengde van elkaar. Door Communicatie en Gespreksvoering in het sociaal domein te verbeteren dragen we een steentje bij aan een maatschappij waarin mensen zich gezien en gehoord voelen. Het gevolg? Iedereen een klein beetje gelukkiger en effectiever. 

Waarom?

  • Je wil jezelf beter kunnen verwoorden. 
  • Je wil effectiever worden in gesprekken met burgers.  
  • Gesprekken worden waardevoller. 
  • Je haalt meer informatie uit gesprekken.
  • Je kunt beter uitspreken wat je nodig hebt. 
  • Je werkt beter samen. 
  • Je kunt pragmatischer, doelgerichter en gestructureerde gesprekken voeren. 
  • Je kunt anderen motiveren.
  • Je zit zelf lekkerder in je vel, je werkt beter samen en je bereikt daarmee eerder gestelde doelen (met plezier!).

Inspiratie

Vrijheid

Brene Brown illustreert in dit filmpje hoe je iets tussen twee mensen in gemeenschappelijk maakt door verbinding tot stand te brengen.

Een klassiek voorbeeld van te snel naar de oplossing gaan. In onze trainingen van Communicatie en Gespreksvoering leer je hoe je dit wel handig kunt aanpakken (niet alleen voor mannen).

Bij de NOS werden filmpjes getoond van leerlingen die volledig uit hun stekker gingen in de klas. Het enige wat ik daarbij kon denken was: och jongen, waar komt die boosheid vandaan? Sinds dit jaar geef ik de workshop ‘Het goed gesprek met de ouder’ aan een prachtige scholengemeenschap in West-Nederland. Deze workshop sluit precies aan bij mijn gedachte toen ik die filmpjes zag. Het helpt je om weer in contact te komen.

Een voorbeeld gesprek tussen twee collega’s (waargebeurd):
Collega A: wat zullen we met de opvolging van die klant doen?
Collega B: ehm, ja, wat wil jij?
Collega A: het maakt mij niet zoveel uit. We kunnen hem bellen?
Collega B: ja, dat is goed.
Collega A: ok.
Collega B: zal ik dat even doen dan?
Collega A: ja, dat kan.
Collega B: ok, ik bel hem en stuur jou wel wat er is besproken.
Collega A: nou, weet je, ik bel wel. Dat is logischer misschien.
Collega B: ook goed.
Collega A: ja, tenzij jij….

Goed, wat gebeurt er in dit gesprek? Laten we eens kijken naar wat er NIET gezegd wordt. Precies hetzelfde gesprek, maar dan de gedachten van de collega’s.

Collega A: de opvolging van de klant moet geregeld worden. Ik wil dat doen, maar mijn collega heeft hier ook veel werk in gestoken en wil haar niet het gevoel geven te passeren. Ik overleg het wel.
Collega B: het is toch jouw klant?
Collega A: ik wil de klant bellen.
Collega B: ja, dat lijkt me logisch.
Collega A: ik wil het zelf doen maar durf dat niet te zeggen.
Collega B: man man, maak dan even een heldere afspraak. Ik doe het wel, anders blijft het misschien liggen.
Collega A: nee, ik wil het zelf doen.
Collega B: dat is niet duidelijk, ik maak wel duidelijk wat we nu afspreken.
Collega A: maar het is mijn klant, ik heb daar warme contacten, het staat wellicht gek naar de klant als zij belt.
Collega B: pffff, dat had je ook meteen kunnen zeggen.
Collega: oh, nu is zij geïrriteerd.

Uiteindelijk hebben beide collega’s de beste intenties: een goede opvolging met de klant. En toch is dit nu niet per se de uitkomst van dit gesprek en is de relatie enigszins verstoord. Effectieve communicatie is eerlijk zijn, op zo’n manier dat de ander het kan horen.

Kennis

Meesterschap

In de afbeelding hieronder zie je welke vragen je jezelf kunt stellen voorafgaand aan ieder gesprek. Is het antwoord op de meeste vragen “nee”? Dan is dit wellicht niet het juiste moment voor een gesprek.  Wanneer je niet in staat bent verbinding te maken zit er waarschijnlijk iets in de weg.

Kijk eens naar de volgende stelling: “Ieder negatief oordeel is een uiting van een onvervulde behoefte.’

Volgens de grondlegger van Geweldloze Communicatie, Marshall Rosenberg, zijn er in ieder conflict behoeftes die niet zijn voldaan. Welke behoefte is er bij jou niet voldaan? En, wat is er nodig om wel weer in contact en gesprek te komen?

“Ieder negatief oordeel is een uiting van een onvervulde behoefte.” Marshall Rosenberg, grondlegger van Geweldloze Communicatie. 

Wat kunnen we voor je betekenen?

Trainingen

Filter en sorteer

Soort

Loading…

Leertrajecten

Onze leertrajecten zitten bomvol competentiebeleving. Ze zijn performancegericht en op maat gemaakt voor jouw organisatie. Altijd langdurig, blended en met een palet van online en offline leren.

Lees meer

Innovatieve leerinterventies

Korte, impactvolle en verrassende leerevents. Dat zijn onze innovatieve leerinterventies. Creatief, theatraal, groots of juist kleinschalig. Altijd krachtig en gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, bijvoorbeeld vanuit de breinwetenschap.

Lees meer

Flashtraining

Bizar veel leren in korte tijd én kennismaken met onze trainers en methodes. Dat ervaar je tijdens een flashtraining. Ook nog eens helemaal gratis!

Lees meer

Niet zeker van je zaak? Doe de online test en weet wat bij jou en je organisatie aansluit.

Doe de online sneltest

Refcases

Deze organisaties gingen je voor. Lees hoe wij een antwoord vonden op hun vragen.

NAG AMSTERDAM

Meer info

Het goede gesprek met de ouder

Meer info

Gratis flashtraining

Een flashtraining beleef je op jouw locatie. Het is een cadeau voor jou en je team. Vooraf bepaal je tijd, plaats en thema. Tijdens een flashtraining maak je kennis met onze trainer en je proeft van onze werkwijze. Ervaar hoe bizar veel jullie kunnen leren in korte tijd. Geen kosten!

Meer weten