Handhaving taxi Rotterdam

Ritten weigeren, woekerprijzen, illegaal vervoer, onheus gedrag, verkeersovertredingen en taxi’s die niet zijn aangesloten bij een toegestane taxi organisatie. Naast goed georganiseerde taxi organisaties hebben veel gemeenten te maken met taxiproblematiek en overlast.

Opdrachtgever

Rotterdam zet zich in voor veilige en schone wijken waar het prettig wonen is. Handhavers hebben daarin een belangrijke rol. Zij zijn actief in de wijk en in de stad. Het biketeam houdt toezicht en is ook druk met de taxihandhaving. Dit doen de handhavers met de Rotterdamse taxiverordening, het uitvoeringsbesluit en in samenwerking met de Stichting Kwaliteitsverbetering Rotterdamse Taxi. 

De vraag van de klant

Een groep bevlogen Rotterdamse handhavers volgde in het verleden met succes een training handhaving taxiverordening. Inmiddels zijn er nieuwe collega’s bij gekomen. “Ons team is toe aan een nieuwe praktische, covid proof training, RadarVertige; ontwikkel voor ons een opleiding waarmee de handhavers de ins en outs van de verordening kennen en paraat hebben om een overtreding te constateren en sanctioneren. Zorg dat ze professioneel en weerbaar communiceren, overtuigen en omgaan met kritiek en bezwaren. En natuurlijk een goed proces-verbaal van bevindingen kunnen schrijven.” 

Het antwoord van RadarVertige

Handhaven van de taxiverordening kent twee onafscheidelijke componenten; een kennis en vaardigheidscomponent. Handhavers leren door doen. Dus we richten drie dagdelen in waarbij de praktijk van de handhaver centraal staat.  

Geen droge theorie maar casussen uit de praktijk. Met een taxi inclusief RTX-daklicht en vergunning, een ervaren trainingsacteur, gedragstrainer met wetskennis ondersteund door een ervaren collega-handhaver. Theorie vooraf via een ingesproken powerpoint en een voorbereidingsopdracht.

We starten met korte theorie over professioneel handelen en gespreksvoering. Meteen daarna oefenen we verschillende situaties. Iedere deelnemer oefent meerdere keren. Zijn laatste situatie nemen we op. Hiervan maakt de handhaver een RvB (zonder de opname terug te kijken). Tot besluit is er individuele feedback en een inhoudelijke bespreking. 

De collega’s die de training hebben gevolgd kunnen de verordening in de praktijk toepassen en waar nodig een goed en duidelijk proces verbaal schrijven. Door tijdens de praktijklessen te ervaren hoe een gesprek met taxichauffeur gaat en zou kunnen gaan hebben de handhavers geleerd om te de-escaleren waar nodig. Door veel te oefenen kunnen de handhavers nu omgaan met verschillende vormen van gedrag en hierop inspelen. Hierdoor kunnen zij de controle op de juiste manier uitvoeren en waar nodig hun bevoegdheden toepassen. Vanuit het team is de training positief ontvangen en kunnen nu alles wat we geleerd hebben toepassen in de praktijk. De praktijk is natuurlijk de echte leeromgeving.

Resultaat

Na afloop van de training kunnen de deelnemers Rotterdamse Taxiverordening dromen. Ze handhaven er professioneel op in verschillende situaties. Vanuit de wettelijke kaders.  
Ze hebben kennis en inzicht in de ketenpartners zoals SKRT. Ze reageren professioneel op bezwaren, kritiek en weerstand. En ze hebben zicht op de meest gemaakte fouten bij het opstellen van een RvB. Ook kunnen ze redenen van wetenschap en objectieve waarnemen beschrijven. 
Iedereen weet ook wat de eigen leer- en actiepunten zijn in de beroepspraktijk. 

Whitepaper

Meer weten over Vakmanschap en Professionele vaardigheden? En onze visie? Download de whitepaper ………

“Handhavers zijn fantastische professionals. Ze leren door te doen. Aanpakken, kort bespreken, tips en nieuwe tools ontvangen en weer opnieuw doen. Learning by doing op zijn best, een feestje om te mogen begeleiden.”

Nieuwsgierig geworden? Neem contact met mij op

Eerste Hulp bij verward gedrag

Lees verder

Handhaving THOR

Lees verder