Het goede gesprek met de ouder

Laat de badkuip leeglopen! Wat een raar advies voor leerkrachten die te maken hebben met lastig en soms grensoverschrijdend gedrag van ouders? Toch werkt het. Lees de ervaringen van LEV-WN met RadarVertiges workshop Het goede gesprek.

Opdrachtgever

LEV-WN is een scholengroep bestaande uit 25 basisscholen scholen. Zij bieden christelijk basisonderwijs. Respect voor jezelf en de ander, maar ook liefde en vertrouwen (LEV) behoren tot de identiteit van dit onderwijs. Dit zijn dan ook kernwaarden voor de leerkrachten in het contact met ouders. LEV-WN heeft veel aandacht voor de manier van met elkaar omgaan. 

De vraag van de klant

Omdat respect, liefde en vertrouwen zo in het DNA zit van de leerkrachten van LEV willen ze dit altijd uitdragen in gesprekken met ouders. Dit is een prachtige basis! Het brengt hen tegelijk in lastige situaties. Niet alles wat zij willen bieden, is mogelijk. Hoe kunnen leerkrachten omgaan met de spannende balans tussen dienstverlening en bewaken van eigen tijd en werkzaamheden? LEV-WN vraagt RadarVertige om een korte, praktische workshop die leerkrachten traint in het voeren van gesprekken met emotionele of grensoverschrijdende ouders. 

Het antwoord van RadarVertige

Communicatie is als een badkuip. Waarin het water staat voor de emoties. Op het moment dat de badkuip vol zit met water (lees: emotie) kan er geen water (lees: inhoud) meer bij. Dan stroomt de badkuip over. Om ruimte te maken voor het water (de inhoud) moet aan de onderkant wat emotie weg.  In de workshop ‘Het goede gesprek met ouders of leerlingen’ krijg je als leerkracht inzicht in wát er precies in een lastig gesprek gebeurt waardoor zo’n badkuip overloopt. Je leert effectief met veeleisend gedrag om te gaan en regie te houden in een emotioneel beladen gesprek. 

Deze workshops zijn heel waardevol. Juist omdat iedereen intensief oefent met acteurs, wordt de onderliggende theorie moeiteloos en gedoseerd verweven in het programma. De keuze om met een groep vaste deskundigen op al onze scholen te trainen, zorgt voor een consistente aanpak en maakt tussentijds evalueren en waar nodig bijsturen, bijzonder effectief. Wat ons betreft een aanrader. Zeker wanneer je ziet hoe concreet eerkrachten na de workshop in hun dagelijkse praktijk aan de slag gaan.

Resultaat

Leerkrachten stonden vooraf een beetje sceptisch tegenover de korte, praktische workshop. Vooral het vooruitzicht om te werken met acteurs, leidde tot enige bezorgdheid.  In de praktijk bleek meteen leren door te doen enorm succesvol. Niet praten over, maar ervaren wat het effect is als je zelf de stop uit de badkuip kan trekken.  Iedere leerkracht kreeg inzicht in het proces en zette vlot stappen. We werken met acteurs zonder tussenkomst van een trainer. Dit zorgt voor snel schakelen, succes ervaren en veilig oefenen in kleine groepjes. 

Whitepaper

Meer weten over Communicatie en Gesprek? En onze visie? Download de whitepaper “Lastige gesprekken”.

‘Mensen die in het sociaal domein werken zijn in de regel bevlogen en betrokken bij hun werk. Ik vind het elke dag weer een feestje om samen met deze professionals te onderzoeken, te leren en te werken aan een werkomgeving die prettig en effectiever is. Voor zichzelf en voor de doelgroep waar ze hun belangrijke werk voor en mee doen.’

Nieuwsgierig geworden? Neem contact met mij op

NAG AMSTERDAM

Lees verder