Gemeente Amersfoort, regio Eemland

Veel mensen willen wel veranderen. Maar dat kost kracht en moed. Wijkteams van de gemeente Amersfoort en de regio Eemland merkten dat zelf. Zij gingen de strijd aan met hun eigen ‘reparatiereflex’. Zou dat werken: motiverende gespreksvoering vanuit eigen kracht van de cliënt? Hoe dan?

Opdrachtgever

De gemeente Amersfoort werkt sinds 2017 met wijkteams. Uitgangspunt is steeds: eigen kracht van de burger en dienst netwerk versterken. Dus vragen, vragen en vragen: wat zou je willen en wat kan je zelf doen. Maar dat staat haaks op wat deze professionals gewend zijn: zelf snel dingen oplossen.  

De vraag van de klant

“Sociaal werkers hebben een ‘reparatiereflex’. Alles wat leed is, willen ze zoveel mogelijk zelf oplossen. Terwijl het voor een klant goed is om dat leed zelf te beseffen, dat ie dat echt niet wil. Pas dan komt er beweging. Motiverende gespreksvoering is een goed onderbouwde wetenschappelijke methodiek die mensen ondersteunt bij het zelf realiseren van verandering. Dat is een hele mooie basis voor de buurtteams. Help ons en train onze mensen in motiverende gespreksvoering.”

Het antwoord van RadarVertige

Oplossingsgerichte en motiverende gespreksvoering is ‘simple but not easy’. Je legt de methodiek uit op één A4. Maar dit goed in de vingers krijgen, dat vraagt tijd. Daarom maakten we een uitgebreide e-learning voor 200 sociaal werkers. Inclusief skillslabs en peer-reviews van de eigen aanpak op de eigen werkvloer. Een half jaar lang. In skillslabs scherpten ze hun vaardigheden aan. Aan de hand van een casus waar ze niet doorheen komen. Met vragen als: Wat zou ik willen bereiken? Wat heb ik nodig? Wat wil ik oefenen met een trainingsacteur? 

Resultaat

‘Op je handen zitten’ en maximaal aansluiten bij je klant, vereist een hele andere mindset. Je staat meer naast hem of haar in plaats van erboven. Je bent oordeelvrij. Als een klant iets moeilijk vindt of ergens tegenop ziet, ga je dat niet ontkennen of zelf oplossen. Je gaat aansluiten, ontlokt verandertaal en versterkt hun motivatie. Deelnemers hebben dit doorleefd en kunnen de methodiek van motiverende gespreksvoering nu goed toepassen. 
De impact reikt verder dan één deelnemer. Dit werkt door in teams. Deze aanpak is zo succesvol dat de opdrachtgever besloot dat iedereen die nu in dienst komt, het volledige trainingstraject doorloopt.   

Whitepaper

Meer weten over Vakmanschap en Professionele vaardigheden en onze visie? Download de whitepaper “Ik wil zo graag helpen”.

“We laten hier zien dat RadarVertige een complex probleem klein weet te maken met grote impact in de uitvoering. Ook qua schaalgrootte: we zijn als organisatie en netwerk van geschikte trainers in staat om in een half jaar 20.000 mensen te trainen.”

Nieuwsgierig geworden? Neem contact met mij op

Buurtteams Utrecht

Lees verder

UWV – afdeling ZW Arbo

Lees verder