Eerste Hulp bij verward gedrag

In onze maatschappij zijn helaas mensen die grip op hun leven (dreigen te) verliezen waardoor het risico aanwezig is dat zij zichzelf of anderen schade berokkenen. Mensen met verschillende aandoeningen of beperkingen veelal in combinatie met levensproblemen.

De Amsterdamse School

In Amsterdam komen veel mensen eenmalig of structureel in de problemen. Verwarde personen die misschien overlast veroorzaken of zelfs strafrechtelijke overtredingen begaan. Amsterdam wil deze mensen niet beboetenmaar een hulptraject aanbieden. De 450 handhavers openbare ruimte zijn de oren en ogen en ook vaak het eerste aanspreekpunt op straat.

De vraag van de klant

De Amsterdamse School vroeg ons een training te ontwikkelen en uit te voeren met praktische werkbare instructies voor Eerste Hulp Bij Verward Gedrag. “Ontwikkel voor ons een training die handhavers meer handvatten geeft om deze groep te benaderen.  Hoe kunnen we hun helpen hun aanpak te verbreden?” 

Het antwoord van RadarVertige

Eerste Hulp Bij Verward Gedrag gaat verder dan weten wat de werkinstructie is. Wij vinden het belangrijk ook stil te staan bij vragen als: Wat zijn mijn eigen overtuigingen over deze groep? Wat zijn de oorzaken van verward gedrag?  

Net zo belangrijk zijn kennis van en inzicht in het hulptraject, de ketenpartners en een gezamenlijke basishouding. Samen met de ketenpartners en handhavers hebben we deze onderwerpen vastgesteld en in een afwisselend tweedaags programma gegoten. Korte blokken theorie, de basishouding KLUTS (kijken, luisteren, uitvragen, toetsen en schakelen), een concreet handelingsperspectief en een live game met veel casuïstiek. Alle inhoudelijke informatie en gegevens over ketenpartners en opvangplekken zijn in een app gezet en continue toegankelijk voor alle handhavers.

De training heeft de handhavers een goed inkijkje gegeven in deze problematiek. De kennis is direct toepasbaar gebleken in het werk. Zo was er ook ruimte voor het delen van eigen ervaringen, reflectie daarop en is ze een nieuw handelsperspectief aangereikt. Door de fijne samenwerking met de diverse ketenpartners in deze training, de verschillende invalshoeken daarin, de afwisseling in oefeningen en kennisoverdracht, werd het een echte leerervaring voor de handhavers.

Resultaat

Een korte impressie van de tweedaagse training zie je hier.  

Deze training bracht de deelnemers meer inzicht en begrip bij verward gedrag. Ze gaven aan voldoende te hebben geleerd om goed om te gaan met deze groep. Zowel in kennis als in vaardigheden: hoe personen aan te spreken via de basishouding KLUTS (Kijken, Luisteren, Uitvragen, Toetsen en Schakelen). Ze kregen zicht op de verschillende ketenpartners uit Amsterdam) en hoe en wanneer ze welke partner kunnen benaderen om het hulptraject verder vorm te geven. De praktijkgerichte aanpak en afwisseling in het programma ervaarden ze als zeer plezierig en leerzaam.
Bekijk de Film over de samenwerking met de ketenpartners.

Whitepaper

Meer weten over Vakmanschap & Professionele vaardigheden? En onze visie? Download de whitepaper “Ik wil zo graag helpen”.

“Deze casus haalt het beste in RadarVertige naar boven. Voordat we de training konden ontwikkelen hebben we met alle ketenpartners van Amsterdam beleid en handelingsinstructies gemaakt. Ketenpartners verzorgden kennisblokken in de training. Dag twee was één grote interactieve game.”

Nieuwsgierig geworden? Neem contact met mij op

Handhaving taxi Rotterdam

Lees verder

Handhaving THOR

Lees verder