Buurtteams Utrecht

Als eerste in Nederland generalistische wijkgerichte basiszorg bieden. Dat wilde de gemeente Utrecht. Met buurtteams, met wederkerigheid en met eigen kracht. Een huzarenstuk. Toch gelukt! Met RadarVertige.

Opdrachtgever

Sociale wijkteams. Bijna alle gemeenten gingen daar in 2015 mee werken. Utrecht had er al mee geëxperimenteerd en besloot tot gunning aan de Stichting Buurtteamorganisatie Sociaal Utrecht. Onderdeel van Incluzio ondersteund door Radar voor de opstart. 

De vraag van de klant

Help ons om als een van de eerste gemeenten in Nederland beschikkingsvrije generalistische wijkgerichte basiszorg te bieden. Op 2 januari staan hier 250 medewerkers, in 18 teams op 18 locaties met 18 nieuwe leidinggevenden. Stoom hen klaar voor een nieuwe werkwijze, in een nieuw team, in een nieuwe context. Wijkgericht, met de burger centraal. Dat was de opdracht voor RadarVertige. Het was echt ‘the making of de buurtteamorganisatie.

Het antwoord van RadarVertige

Het was pionieren en tegelijkertijd de sociaal professionals leren hoe je de burger centraal stelt. 
Op de inhoud: we moeten kennelijk dingen anders doen. Maar ook op samenwerking: wie is mijn team, welke kennis hebben we in huis? In een nieuwe context: niet meer per loket, maar wijkgericht, samen met de sociale basis. Hoe doe ik dat en wat zit daar? 
Wederkerigheid en sturen op eigen kracht staan centraal in de participatiesamenleving. Ook in onze aanpak focusten we op anders kijken, de samenleving opbouwen en beginnen bij de vraag ‘wat kun jij voor de wijk doen?’  

“De essentie van de nieuwe manier van werken zit in de sturing op ‘eigen regie’ en autonomie van de professional. Dat betekent voor ons ook ‘practice what you preach’. We hebben steeds de verantwoordelijkheid voor het leren en het ontwikkelen van leertrajecten bij de teams gelegd. Daarin zijn we tot nu toe goed geslaagd: het zelflerend vermogen van de teams wordt steeds groter.”

Resultaat

Teams van specialisten uit gehandicaptenzorg, verslavingszorg, schuldhulpverlening en maatschappelijk werkers leerden generalistisch werken. De organisatie staat, iedereen snapt zijn rol en weet wat ie moet doen. Het is prachtig om daadwerkelijk verandering te realiseren in het sociaal domein. Inwoners van Utrecht worden nu beter en sneller geholpen met minder bureaucratie. Voor de gemeente Utrecht ook goedkoper. Er staat een goed draaiende buurtteamorganisatie. De burgers geven aan dat de hulp laagdrempeliger en dichterbij is. Eén loket voor alles in één huis. 

Een externe visitatiecommissie onderzocht dit en was heel tevreden. Je ziet dat via deze link.

Whitepaper

Meer weten over Vakmanschap en Professionele vaardigheden en onze visie? Download de whitepaper “Ik wil zo graag helpen”.

“Het besef van een dubbele, maatschappelijke opdracht was sterk aanwezig. Deelnemers wilden stuk voor stuk impact maken, niet alleen voor die ene burger, maar voor de hele stad.”

Nieuwsgierig geworden? Neem contact met mij op

WSP Midden Holland

Lees verder

UWV EURES

Lees verder